söndag 18 oktober 2009

The Mess

Var på mässa idag. Jag är dålig på att recensera gudstjänster, men jag ska i alla fall ge någon form av utlåtande... eller nja. Några virriga statements.

Fullsatt Metodistkyrka.
Konfirmander med tillhörande klänningar. Som satt och viskade med varandra under hela gudstjänsten. Till allmänhetens beskådande. Som hade som uppgift att bära in ljusen.
Ingångsprocession med en fetstor Bibel i högsta hugg.
Sitta och stå enligt stjärnorna och sjunga märkliga melodier på konstiga texter.
En predikan som kändes som hämtad ur en familjegudstjänst kanske. Med illustrativa föremål och enkelt (men sant) tema.
Preludium och Postludium och kåpor på prästerna.
Nattvard där man kunde bli matad. Och med äckligt beskt vin.
Ungdomspräst och ungdomsledare med konstigt rörelsemönster.

Jag säger inte att den gudstjänstkultur jag oftast finns i är enklare. Men för mig är den.

Och av budskapet tar jag med: leva varje dag i kraftfältet mellan korset och tronen.

A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar